10/02/2023

Gepubliceerd op 13 februari 2023 om 09:57

Eindelijk is het dan zover, we vertrekken en eindelijk is het dan zover dat ik eindelijk aan het blog kan beginnen.  Wat heeft een mens het toch druk op cruise :-)

We werden opgehaald om 14.30, hij moest na ons nog 2 mensen gaan ophalen in Houthalen, we waren ruim op tijd dus alles ok.

Na de bagage en ons zelf ingecheckt te hebben, zijn we in de lounge gaan zitten, ik had dit op voorhand geregeld, we konden dus ontspannen iets eten en drinken.

In de wachtrij hebben we kennis gemaakt met Stephan van thema travel, een aardige man die samen met ons de reis maakt, aan boord is er nog een hostess Marleen, sympathieke mensen

Lastig te been zijn heeft dus ook zijn voordelen, want we mochten met de eerste aan boord.

Wat een groot vliegtuig, een boeing 777, met 3 rijen naast mekaar, 3+4+3, wij zaten in de middenrij, John aan de buitenkant, met Emirat heb je wel vrij veel beenruimte, dus je zat echt wel goed.

Van slapen is er niet veel in huis (of in de vlieger) gekomen, maar heb wel een paar films gekeken.

Op de luchthaven was het enorm ver stappen,, ik had assistentie gevraagd, maar die was er niet :-(

Aan boord hebben we uitgebreid eten en drinken gehad, we kwamen echt niks te kort.

11/02/2023

En dan is het ochtend.... We landen in Dubai, worden naar bussen gebracht, onze koffers in de bus en die zullen we pas terug zien in onze kajuit. Dus geen gesleur meer.

Maar dan : wat een boot zo immens groot !!!

We maken kennis met de hostess van Thema Travel, die ons aanraad om toch maar eens te gaan kijken of de kajuit al beschikbaar is.

Helaas, nee, pas om 14u en om 14u30 vertrekken we al op excursie.

Dan maar wat rondlopen op de boot, gaan lunchen, een vrij uitgebreid buffet, maar de passagiers ik weet niet van welke planeet die komen. Wij hebben geleerd bij een buffet begin je in het begin, schuif je netjes aan, je neemt wat je wilt eten en gaat dan naar je tafel. Blijkbaar is dat ouderwets, je loopt nu in een dubbele rij, komt er iemand van de andere kant, geen probleem, loop maar tegen die mensen aan. Zie je iets wat je wilt eten, dat wring je je ertussen in, je duwt de mensen die netjes in de rij staan opzij, je bedient je en je stapt uit de rij om een meter verder weer tussen te wringen. Bizar!

Dan is het tijd om op excursie te vertrekken, je moet dus weer voorbij een soort douane om in een vertrek hal te komen, hier moet je dan zoeken naar iemand met een oranje T-shirt aan, dat zijn de mensen van MSC travel, maar ja er zijn nog meer met oranje T-shirts. 😉

Uiteindelijk is het ons gelukt de juiste personen te vinden, we reizen met bus 1, de gids moet zijn uitleg in Spaans en Engels doen, hij is meer Spaans gericht want regelmatig vergeet hij de volledige uitleg in het Engels te geven. Hij spreekt een half uur Spaans en in 2 minuten doet hij de zogezegde vertaling.

Dubai… gekend om zijn hoge gebouwen, grote skyline, maar eigenlijk ben ik een beetje teleurgesteld, we hebben de excursie New Dubai gedaan, maar tja de bus rijdt en in de verte zie je een gebouw, krijg je een uitleg erover, maar voor hij in het Engels iets zei was het gebouw al een paar km achter ons…Voor fotografen is een excursie met zo’n bus dus geen aanrader. Je hoort wat, je ziet een beetje, door het raam kun je wat foto’s maken, maar that’s it.

We zijn wel even gestopt bij Dubai Marina, dit is een exclusieve woonwijk met een kunstmatig aangelegde jachthaven, hier zijn ook verschillende winkelgallerijen.

Voor de terugreis naar de boot gingen we in de grootste “mall” shopping centrum ter wereld rondlopen. Nou ja… lopen deed onze gids wel, ik kan al niet snel lopen en samen met een tiental andere Belgen stapten we aan het eind van de groep, voor we het shopping Centrum ingingen was er een drukke straat met verkeersregelaars, die deden net voor ons de voetgangers stoppen, dus gedurende een aantal minuten moesten wij wachten voor we de baan over konden steken. De gids had dit niet in de gaten en was al een heel eind verder. Hij stond ergens een uitleg te geven waar hij ons zou opwachten enz… natuurlijk wij waren er niet dus hebben wij dat niet meegekregen. Wat hebben wij dan gedaan… een taxi genomen om terug naar de boot te gaan.

Een super vriendelijke taxi chauffeur heeft ons veilig tot aan de cruis terminal gebracht. Voor je op de boot gaat moet je dus door een controle, als je op de boot komt wordt je ook weer gecontroleerd en met je cruise kaart krijgen ze jouw foto te zien. Op de foto sta ik zonder bril, dus elke controle moet ik de bril afzetten, ze zijn wel super vriendelijk en heten je met je voornaam welkom aan boord.

Eindelijk aan boord en naar kajuit gegaan, onze koffer stonden klaar. De kajuit valt heel goed mee, een kleine badkamer met douche, wastafel, toilet, een vrij grote kleerkast een groot dubbel bed, TV bureau, met verschillende laden een grote zetel en een balkon met 2 stoelen en een tafeltje.

We zijn dan naar het restaurant geweest Esagono, hier moeten we rond 18u30 zijn en hebben we een vaste tafel. Door de excursie waren we iets te laat, maar werden we nog toegelaten, ook hier super vriendelijk personeel! We hebben hier lamsbout, met groentjes en aardappeltjes gegeten en als dessert een kaasschotel.

En dan zucht zucht zucht eindelijk naar bed, we waren wakker van vrijdag morgen en nu is het zaterdag avond, we zijn doodop en zijn dan ook snel in slaap gevallen.

Om 23u is de boot gaan varen, we geloven dat wel, hebben het niet meegekregen, wij waren in dromenland!

12/02/2023

We ontwaken en we zijn in Abu Dabi makkelijk reizen op deze manier.

Een flinke douche en op weg naar het ontbijt, een grote keuzen van alles en nog wat, heerlijk voor mij spek en ei, John heeft een mix van van alles en nog wat genomen. Lekker allemaal.

Onze excursie vertrekt pas om 13.45, dus alle tijd om het schip te verkennen, denken we, maar daar hebben we ons in vergist.

We zijn op dek 21 begonnen, er zijn een aantal dekken waar uitsluitend kajuiten zijn, dus die hoefden we niet te doen. Maar buiten die een onmogelijke opdracht om dat in een paar uur allemaal gezien te hebben, het is zo mooi, zo groot, zo ….. noem zelf nog maar een aantal superlatieven op.

Het personeel aan boord is super de luxe vriendelijk, van de technieker tot de kapitein (die we nog niet gezien hebben) iedereen groet je, vraagt je hoe het gaat, super gewoon.

Er zijn een groot aantal restaurants, nog meer cafés, van een thee huis tot een eigen brouwerij, een gin bar, een malt en cigar bar, een echte koffie shop (voor de Nederlanders : zoals in België, geen drugs 😊, lekkere ijssalons, wafel en pannenkoeken eettenten. Zo groot allemaal.

Dus in de voormiddag hebben we genoten van de schoonheid en ruimte op de boot.

Na de lunch naar de bus, 22 deze keer, de gids deed haar uitleg in het Engels, was zeer vriendelijk en behulpzaam, ze vertelde ons ook dat ze nog nooit iemand kwijtgeraakt was.

We reden dus door Abu Dhabi, dat een eiland is en bestaat uit heel wat eilanden, ik vond dat hier nog meer wolkenkrabbers waren dan in Dubai, het is ook niet mogelijk om alles te omschrijven, misschien doe ik het nog wel eens als we terug thuis zijn, nu hebben we niet veel tijd, het is vakantie he.

We stoppen dus aan de witte moskee, de gids vraagt me of ik het ga aankunnen want het is wel heel ver wandelen, ik heb mijn loopstok bij, omdat trappen doen wel echt moeilijk gaat. John dringt aan dat ik een rolstoel neem, dat hij me wel zal duwen. Ok, we zien dan wel, in het shopping centrum dat tevens de vertrekplaats naar de witte moskee is, komen ze 2 rolstoelen brengen, de rolstoel die overbleef voor mij zag en nogal wankel uit, een dame uit de groep heeft hem proberen recht te trekken, maar dat lukte haar niet. Ik ging er in zitten, John duwde maar dat ging zo moeilijk, hij zei dat red ik niet. Dat voelde ik ook wel aan, die rolstoel rolde niet die bonkte… John ging dan achter de groep aan, maar hij zag ze niet meer, hij is tot aan de ingang van de moskee gelopen, maar ook daar waren ze niet. Ik liep daar ondertussen met die rolstoel die niet vooruit wou rollen. Een man van de security zei me : mevrouw die rolstoel is stuk, dat wiel is afgebroken, hij gaf me dan ook de raad om hem terug in te leveren, wat ik ook gedaan heb, heb nog goed gevraagd of onze gids geen problemen zou krijgen, want ik wist niet waar zij hem gehaald had.

Ik ga een winkel binnen en koop daar een leuk pillendoosje voor John en voor mij een lange jurk met kap, omdat er nog plekken zijn waar je alles bedekt moet hebben… (jullie begrijpen wel wat ik bedoel hoop ik, armen tot de polsen bedekt, de enkels moeten bedekt zijn, hals en hoofd bedekt (achter en zijkant he)).

Dan wil ik ergens op een terrasje gaan zitten wachten op de groep, zie ik John zitten, hij is dus terug moeten komen, want hij had geen ticket voor de moskee binnen te gaan en kon er nergens meer een kopen. We hebben dan samen anderhalf uur gewacht op de groep. De gids was over haar toeren toen ze ons zag, ze had bij het binnen gaan van de moskee opgemerkt dat wij er niet bij waren, dus zou ze teruggelopen zijn naar de info balie, waar ik dus ook geweest was. Ze zegt er rondgelopen te hebben, maar ze heeft ons niet gezien. Ze vond het zo erg.

De volgende stop was een markt waar ze dadels verkochten, inderdaad heerlijke dadels!

Ze heeft er dan ook voor ons gekocht om het goed te maken, weigeren daar we ze niks van horen. Wij hebben haar dan ook gezegd dat we er geen zaak van maakten, maar zij zei dat ze het al doorgegeven had aan MSC.

Toen we nog wat aan het napraten waren met haar, kwamen we te weten dat ze van Oezbekistan is, ze is hier samen met haar gezin en in de vakantie periode als er door de hitte weinig toeristen zijn gaat zij terug naar haar land.

’s Avonds hadden we gereserveerd in het Teppanyaki restaurant. Wat een belevenis er waren verschillende kook eilanden en per 10 personen was er een kok. Die maakten er echt een show van, ze maakten grappen, verzon van alles over het eten, enz. Het was een heel leuke avond en hebben ons echt geamuseerd. Nadien zijn we nog een heerlijk ijsje gaan eten (alhoewel we al een bolletje ijs, aparte smaak met allerlei dingen erbij gehad hebben) Maar ik had dat ijssalon gezien en was benieuwd, thuis vind ik die kleine magnum witte chocolade met koekjes erin zo lekker. Hier kun je dus een magnum kiezen, dan welke chocolade je erom heen wilt en dan kun je tussen meer dan 20 toppings kiezen die ze op de chocolade doen, ohhhh zo lekker!!!! (maar een beetje veel, heb heel erg mijn best moeten doen om het op te krijgen, maar het is me gelukt). We zijn nog even gaan kijken hoe de boot vaart want om 20u30 is hij vertrokken en hij zou tot 7u ’s morgens varen.

En dan naar bed, heel zachtjes voelden we de boot wiebelen, maar dat zorgde er alleen maar voor dat we snel in slaap kwamen.